Friday 17 January 2014

Kisah Kapten Kapal

Dulunya, aku pernah menjadi kapten kapal
Aku pernah mengemudi sebuah kapal yang besar
Aku punyai anak kapal yang ramai
Ku latih mereka menjadi anak kapal yang hebat
Layar kapal yang usang, ku ubah menjadi baru
Anak kapal yang sedikit, ku tambah menjadi ramai
Kelihatannya kapalku ini gah di persada lautan

Sepanjang pelayaran, berbagai dugaan yang tiba
Aku bersama anak kapalku mendepaninya dengan mudah
Mereka hebat...mereka gagah...

Namun, aku tidak selamanya menjadi kapten
Kedut-kedut di muka makin bertambah
Kakiku tak sekuat dulu
Aku mula meninggalkan kedudukan itu
Agar yang lebih muda mengisinya
Jauh dari sudut hati, aku masih cintakan lautan

Berbekalkan semangat itu
Aku kembali ke persada lautan
Aku mencari anak kapal yang ada keinginan sepertiku
Walaupun sedikit, tetapi kapalku tetap berlayar
Tapi aku lupa....kapalku tidak sebesar dulu
Bahkan ianya sangat usang
Tidak mampu untuk mengegar ombak

Aku silap
Ternyata aku silap
Aku hanya ada keinginan
Tetapi aku tidak punyai peralatan yang cukup
Anak kapalku mula meninggalkanku
Awalnya ku sangkakan mereka akan setia bersamaku
Namun aku mengerti
Mereka juga punyai kehidupan sendiri
Akhirnya ku bersendiri

Pun begitu, kapal kecilku ini sudah berlayar hampir setahun
Sudah cukup membanggakanku
Kini ianya tiada lagi
Berlayar membawa pergi cita-cita ini
Yang tinggal hanya kenangan abadi
Hanya satu yang inginku ungkapkan

BYE BYE BLACK PEARL






In Memory

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum
Tinggalkan komen/pesanan anda di sini.
Terima kasih