Umum mengetahui bahawa pendidikan
merupakan salah satu penyumbang utama kepada pembangunan modal insan, sosial
dan ekonomi bagi sesebuah negara. Masyarakat yang mendiami negara maju seperti
Amerika Syarikat, Perancis, Jerman dan Jepun rata-ratanya memiliki tahap
intelek yang tinggi. Bahan khazanah ilmu bukan sahaja dibicarakan oleh para
sarjana mereka bahkan ianya juga dibicarakan oleh golongan awam. Ini kerana
sistem pendidikan dan suasana kemasyarakatan di sana membantu mereka dalam
pembudayaan ilmu. Kewujudan pelbagai aliran seperti sosialis, kapitalis,
komunis, ateis, liberal, sekular khususnya di negara barat telah merancakkan
wacana ilmu dan perdebatan dalam
kalangan mereka. Pemerintah mereka pula tidak menyekat mana-mana aliran
pemikiran untuk berkembang selari dengan konsep demokrasi ilmu yang mereka
amalkan.
Saya tertarik dengan ungkapan yang sering disebut oleh
Prof Madya Dr Mohd Asri Zainal Abidin iaitu “pemikiran mestilah dilawan dengan
pemikiran juga”. Bagi beliau sendiri, aliran pemikiran yang batil mestilah
dibanteras dengan pemikiran juga melalui para sarjana dan ahli akademik. Kebiasaannya
masyarakat yang ditekan akan menyaksikan kebangkitan tokoh-tokoh ilmuan bagi
melawan pemikiran dan tekanan yang dikenakan ke atas mereka. Ini sekaligus melahirkan
kelompok sarjana yang hebat seperti Ibn Taimiyah, Prof Dr Hamka, Dr Burhanudin
al Helmy, Mahatma Ghandi, Karl Marx dan lain-lain.
Dunia Islam juga menyaksikan konsep demokrasi ilmu atau
keterbukaan diamalkan oleh para ulama muktabar dalam perbahasan ilmu. Ini dapat
dibuktikan melalui pengiktirafan ulama Ahlusunnah Wal Jamaah terhadap tokoh-tokoh yang tidak sealiran dengan mereka
dari sudut aqidah seperti Ibn Sina, Ali Syari’ati dan Zamakhsyari. Ibn Sina dan
Ali Syari’ati misalnya berpegang dengan aqidah Syiah. Namun, keilmuan mereka dalam bidang perubatan dan
falsafah diakui sehingga ilmu mereka dalam bidang tersebut diangkat dan
diiktiraf. Begitu juga Zamakhsyari yang berpegang dengan aqidah Muktazilah
namun, keilmuan
beliau dalam bidang tafsir diakui sehingga kitab tafsirnya yang bertajuk Al
Kasyaf disenaraikan oleh sebahagian ulama Ahlussunnah Wal Jamaah sebagai kitab tafsir bi ra’yi yang muktabar.
Penyakit yang melanda masyarakat kita pada hari ini ialah mereka tidak mahu
mendengar walau secebis ilmu daripada tokoh yang tidak sealiran dengan mereka.
Masyarakat kita lebih cenderung melabel seseorang dengan gelaran-gelaran yang
tidak masuk akal seperti kaum muda, wahabi, liberal, pengamal pluralism,
nepotism, agen yahudi dan lain-lain sehinggakan orang lain terkesan dan tidak
mahu mengambil ilmu daripada golongan ini. Ini merupakan sebahagian daripada
projek pembodohan masyarakat yang akan merugikan negara. Perdebatan dan wacana
ilmiah seharusnya dijadikan medan bagi
mengimbangi idea yang muncul ditengah-tengah masyarakat. Sesiapa sahaja boleh
membentangkan idea masing-masing dan ianya terbuka untuk dikritik dan dinilai. Melalui cara ini, ia dapat
membantu masyarakat membuat penilaian yang lebih tepat setelah mendengar
pembentangan daripada aliran yang pelbagai seterusnya menjadikan masyarakat
kita lebih bijak dan berhati-hati dalam mengeluarkan pandangan.
Zaman Gelap di Eropah
Zaman Gelap di Eropah
menyaksikan kematian ilmu di
mana kuasa politik ketika itu dikawal oleh paderi dan gereja yang
bermazhab Katolik.
Segala arahan yang keluar dari mulut pemerintah dianggap sebagai divine
conclusion oleh rakyat. Rakyat tidak boleh mempersoal tentang arahan yang
dikeluarkan kerana ianya dianggap melawan arahan tuhan. Golongan paderi
diagungkan kerana mereka merupakan penyampai mesej dan risalah daripada tuhan. Masyarakat
ketika itu menghambakan diri pada institusi gereja. Apabila pengaruh paderi
seakan-akan tidak boleh digugat, maka wujudlah penyelewengan kuasa dan
penindasan. Siapa yang melawan arahan dianggap terkeluar dari agama. Tidak
hairanlah Karl Marx menganggap agama itu candu masyarakat.
Setelah itu, wujud pula golongan reformis seperti Martin Luther yang
inginkan perubahan hidup mereka menjadi lebih baik. Mereka menentang institusi gereja yang telah
mencampuri politik dan menyalahgunakan pengaruh dengan sewenang-wenangnya.
Tekanan hidup yang dikenakan ke
atas mereka telah menyebabkan mereka bangkit menyebarkan kefahaman yang sebenar
kepada masyarakat. Sedikit demi sedikit Zaman Gelap menuju Zaman pencerahan
atau dikenali sebagai
Enlightment di mana masyarakat mula menyedari bahawa menggunakan akal tidak melanggar agama.
Suasana keilmuan di Zaman Pencerahan menjadi salah satu faktor kepada
berlakunya Revolusi Perancis 1789. Setelah itu, muncul pula tamadun baru yang dihiasi dengan kegiatan penulisan
dan perbahasan ilmiah seterusnya menjadikan Eropah semakin maju mengalahkan
tamadun Islam Khilafah Uthmaniyah. Sesuatu harus dipelajari daripada sejarah
ini. Apakah kita sekarang sedang menuju Zaman Gelap?
Agamawan di Malaysia
Ustaz Hasrizal Abdul Jamil
pernah menyuarakan kebimbangan beliau mengenai golongan agamawan di Malaysia di
dalam bukunya ‘Secangkir Teh Pengubat Letih’. Beliau menyebutkan “…kuliah
Subuh dan kuliah Maghrib yang ada di negara kita, tidak membentuk cara berfikir
masyarakat. Malah tidak keterlaluan kalau saya katakan, kuliah Subuh dan
Maghrib inilah tempat yang sering menyuburkan kecelaruan berfikir dalam
masyarakat kita. Oleh kerana masyarakat kita rata-ratanya malas membaca dan
mengkaji sendiri, kebergantungan mereka kepada kuliah Subuh dan kuliah Maghrib
ini memburukkan lagi keadaan kerana penceramah kuliah Subuh dan kuliah Maghrib
juga rata-ratanya malas membaca dan mengkaji”. Apa yang dapat disimpulkan
dalam tulisan beliau ialah masyarakat di Malaysia terlalu cepat berpuas hati
dengan jawapan yang diberikan oleh penceramah tanpa meneliti keabsahan sesuatu
perkara tersebut. Malah
lebih teruk lagi apabila para asatizah gagal untuk memberikan dalil-dalil sebagai
bukti sokongan kepada jawapan. Akhirnya ianya sekadar menjadi khabar angin atau
hearsay yang tiada nilai ilmu. Semuanya superficial. Beliau
menegaskan bahawa Islam yang tidak berasaskan pembacaan dan pengkajian ialah
Islam murahan.
Antara
contoh ilmu yang batil yang berlegar dalam masyarakat kita ialah penyebaran
hadis palsu berkenaan fadhilat solat tarawih mengikut malam. Dikatakan bahawa
nabi s.a.w bersabda “Daripada
Ali Bin Abu Talib radhiallahu ‘anhu, bahawa Rasulullah s.a.w telah ditanya
tentang keutamaan-keutamaan tarawih di bulan Ramadhan. Baginda bersabda: “
Orang mukmin keluar daripada dosanya pada malam pertama seperti saat dia
dilahirkan ibunya. Malam kedua dia diampuni,
juga kedua orang tuanya, jika keduanya mukmin. Malam ketiga malaikat berseru
dari bawah ‘Arasy. mulailah beramal, semoga Allah mengampuni dosamu yang telah
lalu…..”. Hadis ini tidak mempunyai sumber dan sandaran yang sahih. Mufti
Brunei telahpun mengeluarkan fatwa haram menyebarkan hadis ini. Berikut
merupakan sebahagian teks fatwa tersebut.
“…..Setelah merujuk kepada kitab-kitab
hadis yang muktabar di kalangan ahli Sunnah Wal Jama’ah, termasuk kitab-kitab
yang menjadi sandaran dalam pencarian hadis-hadis, sehingga setakat ini tidak
dijumpai hadis-hadis yang khusus menyebutkan tentang kelebihan sembahyang
Tarawih dengan menyatakan ganjaran yang diperolehi pada setiap malam Ramadhan
sepertimana yang dinyatakan.
Apa yang telah
ditemui setakat ini, hanyalah riwayat-riwayat yang hampir sama dengannya dan
dihubungkan sanadnya kepada sayyidina Ali Bin Abu Talib iaitu tersebut dalam
kitab Bihar Al-Majlisi, salah Ramadhan dan kitab Was’a’il Al- Syi’ah karangan Al-Shiekh
Muhammad bin Al-Hasan Al-Har Al-‘Amili dalam bab Istihab Al-Shalah
Al-Mukhshushah Kulla Lailah min Syahr Ramadhan wa Awwal Yaum Minh. Maka
sehubungan itu, oleh kerana hadis yang ditanyakan itu tidak diketahui sumbernya
yang boleh ditanyakan itu tidak diketahui sumbernya yang boleh dii’timad, maka
ia mestilah dihentikan daripada dipromosikan melalui radio ataupun televisyen……..”.
Penceramah
yang malas mengkaji akan mudah menyebarkan ilmu-ilmu yang batil sesuai dengan
kehendak hawa nafsu mereka. Ini memberi kesan buruk kepada masyarakat kita yang
tidak memahami konsep keilmuan.
Peranan media Malaysia
Masyarakat Mesir ketika Zaman
Uthmaniyah hidup dalam keadaan tertindas dibawah pemerintahan Islam yang zalim.
Setelah kedatangan Perancis, masyarakat Mesir seolah-olah menyambut baik
kehadiran mereka kerana mereka inginkan pembaharuan dalam hidup kesan daripada
kezaliman kerajaan Uthmaniyah. Perancis telah datang ke Mesir dengan membawa
bahan-bahan percetakan dan menggiatkan aktiviti penterjemahan. Ketika itu muncullah akhbar-akhbar
watan yang menjadi bahan bacaan utama penduduk tempatan sehingga tercetusnya
budaya keilmuan di Mesir.
Situasi yang sama juga berlaku di Tanah Melayu di era
penjajahan Inggeris. Peranan akhbar ketika itu sangat hebat sehingga dapat meniupkan
semangat masyarakat untuk bangkit menentang penjajah. Oleh kerana akhbar
merupakan satu-satunya bahan bacaan ketika itu, segala informasi yang dimuatkan di dalam akhbar
memberi kesan yang besar terhadap keilmuan masyarakat. Namun media percetakan
dilihat telah berjaya mendidik dan memberi kefahaman kepada masyarakat. Setelah
mencapai banyak kemajuan dan menuju era millennium, saya tidak melihat banyak
perubahan dalam perkembangan ilmu melalui media. Utusan Malaysia dan TV3
misalnya lebih banyak membawa berita melalui satu jenis aliran sahaja iaitu pro
kerajaan sedangkan media tersebut merupakan media awam. Apabila tiada sikap
keterbukaan, maka akan lahirlah sikap taksub sehingga membawa kepada
berita-berita fitnah. Utusan Malaysia antara akhbar yang sering di saman kerana
sering memfitnah mereka yang tidak sealiran. Suatu ketika dahulu Utusan Melayu sering
mendapat kepercayaan masyarakat namun setelah banyak kali disaman dan dikritik
oleh ahli akademik, masyarakat kita sudah hilang kepercayaan dan lebih gemar mencari maklumat melalui
media alternatif.
Walaupun begitu, tidak dinafikan bahawa Utusan Malaysia
dan TV3 mempunyai hak untuk menyokong mana-mana aliran politik. Namun adalah
lebih baik jika disampaikan berita-berita daripada pelbagai aliran supaya rakyat lebih bijak
dalam membuat penilaian. Saya lebih gemar jika media awam tidak disentuh oleh mana-mana
aliran. Biarkan akhbar sahaja
menjadi lidah rasmi yang berbicara perihal aliran mereka seperti yang dilakukan akhbar Harakah. Sinar
Harian merupakan contoh terbaik bagi saya kerana mereka berjaya mengumpulkan
kenyataan dari pelbagai aliran politik. Sebagai contoh dalam isu Perjanjian Perkongsian Trans Pasifik
(TPP), mereka telah mengumpulkan pandangan daripada ketua pembangkang, Dato Seri Anwar
Ibrahim dalam artikel bertarikh 12 Ogos 2013 dan kemudiannya
mengumpulkan kenyataan daripada
Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed bertarikh 13 Ogos 2013. Sinar Harian juga berjaya menganjurkan debat PTPTN yang menemukan
dua tokoh politik dari aliran yang berbeza iaitu Khairi Jamaluddin mewakili
Barisan Nasional manakala Rafizi Ramli mewakili Pakatan Rakyat. Konsep
keterbukaan dilihat lebih memberi impak kepada pembudayaan ilmu dalam kalangan
masyarakat kita.
Di mana mahasiswa??
Sering kali saya memberitahu rakan-rakan
bahawa mahasiswa seharusnya berbeza dengan bukan mahasiswa. Ini kerana
mahasiswa merupakan golongan yang terpelajar jika dibandingkan dengan remaja
lain yang tidak berpelajaran. Mereka yang tidak berpelajaran lebih cenderung
menghabiskan masa dengan aktiviti yang sia-sia sedangkan mahasiswa banyak
menghabiskan masa dengan melibatkan diri dalam program-program keilmuan dan
kemasyarakatan. Ilmu yang mereka perolehi perlu diterjemahkan melalui tindakan
dengan memberi bakti kepada agama, bangsa dan negara. Mahasiswa perlu lebih
cakna dengan apa yang berlaku di dalam dan luar negara supaya mereka boleh menjadi benteng
terakhir melawan serangan pemikiran yang batil.
Disamping itu, mahasiswa merupakan bakal pemimpin negara
yang akan berhadapan dengan cabaran politik, ekonomi dan sosial dalam negara.
Jika mereka mengambil sikap sambil lewa dalam hal-hal berkaitan isu semasa,
ianya akan memberi kesan buruk kepada kemajuan negara. Kebanyakan mahasiswa
pada hari ini tidak gemar membaca bahan penulisan politik dan isu semasa
kononnya tidak berminat.
Mereka lebih gemar membaca novel cinta, kisah seram, menonton drama korea dan
berada dalam dunia mereka sendiri sehingga tidak menyedari masyarakat
disekeliling mereka sedang berpenyakit dan perlu diubati. Sebagai bekas pelajar
UiTM, saya kerap kali melihat perkembangan mahasiswa UiTM yang lembab dalam
berfikir dan lebih suka berhibur. Apabila masuk wang PTPTN, mereka akan mula
membeli gadjet yang mahal, shopping, berhibur, melancong dan melakukan
aktiviti-aktiviti yang membuang masa. Jauh sekali bagi mereka untuk membeli
buku.
Andai kata negara ini diserang oleh Israel ataupun
Amerika, apakah kita boleh mengharapkan mereka menjadi tentera pemikir barisan
hadapan untuk melawan serangan itu?? Jika negara ini dilanda krisis ekonomi,
serangan budaya, pergolakan dan keruntuhan tamadun, apakah mereka bersedia
membaikpulih apa yang telah mereka rosakkan suatu ketika dahulu?? Sungguh penat
melihat gelagat mereka yang seolah-olah tidak berpelajaran. Kerajaan telah
menghabiskan jutaan ringgit sebagai pelaburan pendidikan supaya mendapat
pulangan semula
kepada kemajuan negara. Namun yang diharapkan masih belum kelihatan.
Prof Syed Hussein Al Atas pernah menyorot isu The Captive Mind (minda
tawanan) dengan merujuk
kepada kaum terpelajar peribumi yang terkurung dalam sistem orientasi
barat sehingga tidak mampu melepaskan diri daripada sudut pandang, perspektif
dan paradigm keilmuan barat. Mereka adalah “sarjana-sarjana” burung kakak tua
yang hanya tahu meniru dan tidak memiliki keaslian intelektual. Dalam kaitan
ini, apa diperlukan
oleh sesebuah
negara merdeka adalah kaum cendekiawan model baru yang berjiwa merdeka,
berminda terbuka, berfikiran kritis, objektif, mengakar dalam tradisi
keintelektualan peribumi-Islami, hadir di tengah umat sebagai katalis
perubahan: tahririy-tanwiriy (pembebasan dan pencerahan).
Walaupun begitu, saya memuji sesetengah mahasiswa yang
berjaya mengembalikan peranan mereka kepada masyarakat. Antara yang dilakukan
mereka ialah menjadi aktivis khidmat masyarakat, menganjurkan seminar ilmu,
membudayakan wacana ilmiah, membuat penulisan, memberi idea pada pembangunan
negara dan mencipta ciptaan baru yang memberi kemudahan kepada masyarakat.
Sikap mereka seharusnya dijadikan contoh buat mahasiswa lain yang malas
mengkaji, malas membaca dan malas untuk terlibat dalam program bermanfaat.
Sekatan daripada pemerintah
Perkembangan ilmu di Zaman
Kerajaan Abbasiyah banyak bergantung kepada faktor pemerintah. Jika pemerintah
mengamalkan konsep keilmuan, maka pusat pendidikan dan para sarjana akan tumbuh
bagai cendawan selepas hujan. Ini berlaku di zaman pemerintahan khalifah Harun
ar Rasyid dan anaknya Ma’mun ar Rasyid di mana mereka telah mendirikan Baitul Hikmah sebagai lembaga penterjemah yang
berfungsi sebagai perguruan tinggi, perpustakaan, dan penelitian. Selain itu,
masjid-masjid juga dilengkapi dengan sekolah dan perpustakaan. Para pensyarah
dan pendidik dihormati dan dihargai tanpa mengira anutan agama mereka. Abu
Ja’far al Mansur merupakan perintis kepada usaha menaungi dan mempelopori
kegiatan intelektual. Beliau adalah orang yang bertanggungjawab mengasaskan kota
Baghdad dan mendirikan kolej perubatan disana. Kota Baghdad muncul sebagai
kegiatan intelektual terunggul di dunia ketika itu. Kesan daripada perkembangan
ilmu yang meluas, maka lahirlah kegiatan penterjemahan secara sistematik,
kemunculan mazhab agama dan pembinaan seni bina yang agung.
Namun
kehebatan di zaman itu tidak kekal lama setelah pemerintah mula bertukar kepada
pemerintah yang zalim. Mereka bersikap biadap terhadap golongan ulama dan musuh
politik. Majoriti ulama tidak terlepas daripada seksaan khalifah walaupun
kesalahan ynag dilakukan amatlah kecil seperti enggan menerima jawatan tinggi
yang ditawarkan oleh khalifah atau tidak sependapat dengan khalifah dalam
sesuatu masalah. Imam Abu Hanifah misalnya diseksa, diracun dan dipenjara
sampai mati. Budaya keilmuan yang disekat oleh
pemerintah telah menyebabkan masyarakat kembali kepada kejahilan.
Apa
yang berlaku di Malaysia tidaklah
seteruk kezaliman di Zaman Kerajaan Abbasiyah. Pemerintah Malaysia masih
mengamalkan konsep keterbukaan dalam perkembangan ilmu. Namun apa yang saya
lihat, ilmu itu lebih berkembang di negeri yang tidak mempunyai sultan seperti
Pulau Pinang. Pelbagai aliran pemikiran muncul di negeri itu kerana tidak ada
sekatan yang khusus oleh pemerintah. Sekatan hanya wujud melalui kerajaan
persekutuan dengan menggunakan Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960 (ISA), Akta
Universiti dan Kolej Universiti 1971 dan Akta Hasutan 1948. Ramai musuh politik
telah dikenakan akta ISA dan dihumban ke
dalam penjara. Golongan mahasiswa pula tidak diberi ruang untuk berbicara
berkenaan politik dan memberi pandangan terhadap isu-isu semasa. Sedikit pujian
harus diberi kepada pimpinan Dato Seri Najib Tun Razak kerana semua akta yang
disebutkan tadi telah dipinda dan ada yang sudah dimansuhkan. Semoga budaya
keterbukaan ilmu ini diteruskan oleh pemimpin lain.
Khatimah
Daya pencapaian sesuatu
bangsa memang banyak ditentukan oleh kekuatan ilmunya. Pimpinan bangsa kita
memang banyak membina sekolah, malah universiti dan pelbagai jenis institusi
pengajian tinggi. Tetapi semuanya itu tidak menyembunyikan hakikat kegagalan
membina budaya ilmu, kegagalan membina sikap cintakan ilmu dan kegagalan
memartabatkan ilmu. Budaya ilmulah sebenarnya yang dapat membangkitkan ghairah
menguasai ilmu. Apabila wujudnya pembudayaan ilmu ini, diharapkan masyarakat
kita akan kembali memainkan peranan bagi mematangkan politik, ekonomi dan sosial dalam negara.
Senarai Rujukan
(2013,
Ogos 12). Retrieved Ogos 14, 2013, from Sinar harian: http://www.sinarharian.com.my/tpp-anwar-saran-analisis-menyeluruh-dan-adil-1.191530
(2013, Ogos
12). Retrieved Ogos 14, 2013, from Sinar harian: http://www.sinarharian.com.my/tpp-isu-dikata-anwar-bukan-perkara-baru-1.191789
Abdullah, A. R.
(1984). Sejarah dan Pemikiran Islam. Selangor: Penerbitan Pena Sdn.
Bhd.
Fadzil, D. S.
(2012). Islam dan Melayu. Akademi Kajian Ketamadunan.
Hasrizal.
(2010). Secangkit Teh Pengubat Letih. Galeri Ilmu.
Setia, P. D.
(1999). Hadis fadhilat terawih. Fatwa Mufti Kerajaan 1999 .
Zulkifli
Dahlan. (2009). Sejarah Pemikiran dan Tamadun Islam. Pusat Penerbitan
Universiti (UPENA).
No comments:
Post a Comment
Assalamualaikum
Tinggalkan komen/pesanan anda di sini.
Terima kasih